DEL JAZZ A VILAFRANCA

PEÇA DEL MES [Juliol 2013]
Documents del jazz a l’AMV / Fons: Ramon Farré i Ramon Evaristo.


L’arribada del segle XX va suposar una transformació molt important de l’activitat musical. Després de les transformacions experimentades al segle XIX en la difusió, l’educació, la composició, les formacions..., al primer terç del segle XX hi ha nous canvis, un dels quals és l’arribada de la música del jazz, o música moderna, que comportà canvis en la concepció harmònica i rítmica, en les agrupacions musicals, en el model d’audicions musicals i en els instruments. El jazz va suposar un trencament i una transformació de la música popular de casa nostra.
Els músics vilafranquins no van viure d’esquena aquest fenomen. Joan Vinyals, Dino Ferrari, Tomàs Berdié... de seguida s’hi arrapen i participen o dirigeixen formacions com l’Orquestra Planas de Martorell, l’Oriental Jazz (1928) i el Ferrari Quartet Jazz (1934).
El primer grup de jazz que va actuar a Vilafranca va ser una orquestra americana, popularment anomenada “orquestra de negres” que l’any 1930 va fer una gira pel Principat. A la vila la seva actuació va ser del tot exitosa. L’exotisme i la novetat que la van acompanyar són dignes de remarcar. Segons comenta la premsa, aquell any la plaça de la vila només es va omplir dues vegades: per la Festa Major a l’Agost i en motiu d’aquest concert el mes de gener. A la Gaseta de Vilafranca se’ns diu que aquesta formació: “ens alegrà i tot Vilafranca es bellugà”. Es destaca que amb ella ha arribat l’arrítmia, el saxofon i la dissonància.
Aquest fet fou cabdal per a que Ramon Farré “Goya” (després d’estar París) fos, amb Ramon Evaristo, un dels fundadors del Hot Club de Jazz de Vilafranca l’any 1935, el qual de seguida comptà amb orquestra pròpia: la Royalty Jazz (que actuà arreu de Catalunya (Tortosa, Terrassa...). De fet, la popularització de la música de jazz arreu del Principat hi va col•laborar el Hot Club de Barcelona, al qual es vinculà el de Vilafranca. Després de la Guerra Civil l’activitat es va reprendre l’any 1953, com a Club de Jazz, i durà fins a finals de la dècada del 1980. Cada any organitzà un festival de jazz en què s’hi van estrenar agrupacions (com la Locomotora Negra), hi van actuar assíduament músics catalans (com Tete Montoliu) i hi van participar músics estrangers de renom (com Chris Barber).
D’aquesta ferma activitat n’han sortit noms imprescindibles del jazz i de la música popular a Catalunya com Ramon Evaristo i Jànio Marti. També n’ha quedat un fons patrimonial de partitures, enregistraments sonors i fotografies que es conserva a VINSEUM mercès a les donacions de Ramon Evaristo i Ramon Farré, en els quals hi destaquen, una col•lecció de revistes importantíssimes, entre els quals: Jazz Magazine (Barcelona, 1935 -1953); Ritmo y Melodía (1951 – 1952); Hot Club (1953 -1961); Jazz Hot (1956 – 1960) i Jazz Magazine (1957 – 1970) de França; Club del Ritmo (1953 -1963) de Granollers; Aria jazz (1961 – 1968), de Madrid; Jazz Club Granollers (1983 – 1986); Jamboree Jazz Cava (nº 1 i 14); Jazz Hot (de França) (1957 - 1968); Quàrtica jazz (1985); Jazz Magazine (d’Argentina) (1954 – 1954); i Down Beat (1967).

Altres resenyes publicades al web:


Juny 2013 Antoni Sabaté Mill, homenot de museu


Maig 2013 Quantitat vs qualitat

Abril 2013 Rituals i música de Setmana Santa

Març 2013 El Profeta de Meyerbeer

Febrer 2013 De Re Rustica

Gener 2013 De Re Rustica

Setembre 2012 Ordenanzes de almotazenes 1738

Agost 2012, A los vilafranqueses

Juliol 2012: La música de Carles Baguer

Juny 2012; Cellers cooperatius 1917

Maig 2012: Arte de hacer y conservar el vino

Març 2012: I Figli di Bacco

Febrer 2012: Llibre de psalms S XVIII

Gener 2012: Memoria á obción al premio de honor ofrecido por S. M. el Rey D. Alfonso XIII.

Desembre 2011: Estudios sobre la phylloxera vastatrix

Novembre 2011: Ensayo sobre las variedades de la vid común que vegetan en Andalucía